Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (2024)

Houd je van spellen die iets lastiger zijn en waarbij er veel verschillende tactieken zijn om de winst te behalen? Dan is Dominion echt wat voor jou! In dit kaartspel probeer je een zo sterk mogelijke verzamelingen kaarten op hand (deck) te krijgen, zodat je aan het einde van het spel de meeste punten hebt. Een typisch deck building spel dus. Je kunt het spelen met twee tot vier spelers. En het leuke van Dominion is dat er heel veel uitbreidingen zijn. Je hebt daarvoor wel het basisspel nodig. In deze blog heb ik het over de uitbreiding Bondgenoten van 999 Games. Ken je Dominion zelf nog niet? Lees dan hieronder het kopje ‘Dominon kort uitgelegd’. Ik raad je in dat geval ook aan om eerst het basisspel te kopen en te leren. Maar wees gewaarschuwd: als je het eenmaal speelt wil je vast snel nieuwe uitbreidingen!

Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (1)

Dit zit er in de doos

400 kaarten;
– 250 gewone koninkrijkkaarten
– 96 kaarten in gecombineerde stapels (meerdere soorten in één stapel)
– 31 locatiekaarten
– 23 bondgenotenkaarten

– 6 dienstentableaus
– 35 muntenfiches
– De spelregels

Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (2)

Dominion kort uitgelegd

In dit spel gebruik je een stapel kaarten die je koninklijk voorstelt. In je stapel zitten geldkaarten, overwinningspunten en actiekaarten. Iedere speler begint met zeven kaarten die elk één kopermunt waard zijn en met drie landgoederen (elk landgoed is één punt). Je stapel met kaarten verandert gedurende het spel omdat je kaarten kunt vernietigen en nieuwe kunt aankopen. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk overwinningspunten te krijgen. De speler met de meeste punten wint.

In het midden van de tafel komen 10 soorten kaarten te liggen. Dit kun je zelf kiezen, maar in de spelregels staan ook combinaties van kaarten die leuk bij elkaar zijn. Dan hoef je er zelf niet over na te denken en is het spel goed in evenwicht. Zeker als je het spel nog niet zo goed kent is het handig om een combinatie te kiezen uit de spelregels.

Op tafel komen ook stapels met geld (koper, zilver en goud) en overwinningspunten te liggen en vloekkaarten. Ook ligt de kaart ‘vernietigde kaarten’ op tafel, waarop de stapel met vernietigde kaarten komt.

Je start het spel met tien kaarten. Van die tien kaarten neem je, zonder dat je ziet welke, vijf kaarten op hand. De andere vijf vormen je dichte trekstapel. De speler die aan de beurt is doorloopt dan drie fasen:

• Actiefase – Je mag, als je die hebt, een actiekaart uit je hand spelen
  • Aanschaffase – Je mag een kaart kopen die in het midden van de tafel ligt. Dat moet je betalen met kaarten die je op hand hebt. Als een kaart drie munten kost en je hebt op hand twee kaarten van elk één koper dan kun je die kaart dus niet kopen.
  • Opschoonfase – De speler legt al zijn gespeelde en ongespeelde kaarten op zijn aflegstapel en trekt vijf nieuwe kaarten van zijn persoonlijke trekstapel

Als je een kaart koopt hoef je het geld dat je daarvoor hebt gebruikt niet te verwijderen uit het spel. Die kaarten komen gewoon op je aflegstapel en kun je later weer trekken.

In het midden van de tafel liggen tien verschillende kaarten. Een actiekaart kan allerlei verschillende mogelijkheden geven. Om een voorbeeld te geven: ‘Pion’.

Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (3)

Als je deze actiekaart speelt mag je kiezen uit twee verschillende opties: +1 kaart (dan mag je een extra kaart van je trekstapel op hand nemen) of +1 actie (dan mag je nog een extra actiekaart spelen) of +1 aanschaf (in plaats van één kaart mag je er nu in de aanschaffase twee kopen) of +1 geld (je mag in de aanschaffase een extra koper uitgeven zonder dat je die op hand hebt).

Het idee is dat je door de aanschaf van nieuwe kaarten een steeds sterkere stapel met kaarten krijgt waardoor je in één beurt steeds meer acties kunt uitvoeren en meer geld krijgt. Uiteindelijk kun je als je genoeg geld hebt de kaart ‘provincie’ kopen. Dat zijn zes overwinningspunten. Als die stapel leeg is, stopt het spel. De speler met de meeste punten wint. Het spel stopt ook als drie stapels uit het midden op zijn. Ook dan geldt: de speler met de meeste punten wint.

Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (4)

De uitbreiding Bondgenoten

In deze uitbreiding van Dominion krijg je in totaal 400 nieuwe kaarten. Het voegt ook een aantal nieuwe regels toe. De belangrijkste toevoegingen zijn de Liaisons. Die kaarten geven je de opties om aan dienstfiches (de muntjes) te komen en de bondgenoten. Dat zijn kaarten die uitleggen wat je met de muntjes kan doen. Tijdens het gehele spel geldt één bondgenoot. Dat kan bijvoorbeeld zijn de kaart ‘stadsstaat’. Die betekent dat als je tijdens je beurt een actiekaart pakt je hem voor twee muntjes besteden om hem te spelen. Je hebt dus een extra actie tijdens je beurt. Of de kaart ‘bergbewoners’. Daarbij mag je 5 muntjes besteden voor drie extra kaarten op hand.

Daarnaast zijn er bij deze uitbreidingen ook duurzame kaarten. Die oranje kaarten hebben eigenschappen die het toekomstige spel beïnvloeden. Die kaarten worden na een beurt niet afgelegd maar blijven op tafel liggen als ze nog iets te doen hebben. Een voorbeeld daarvan is de kaart ‘struikrover’. Als je de kaart gespeeld hebt blijft hij liggen. In de beurt van de volgende speler geldt zijn eerst gespeeld geldkaart niks. Je neemt iemand dus geld af met deze duurzame kaart. Daarna wordt hij alsnog afgelegd op de aflegstapel.

De laatste toevoeging is het gebruik van de gecombineerde stapels. In totaal zijn er zes stapels met kaarten en in die stapel zitten dan vier verschillende kaartsoorten. De kaart die bovenop ligt is één van de kaarten die je vanuit het midden kunt aanschaffen. Net zoals dat gaat bij de andere stapels. Onderaan de kaart staat vaak ook dat je de stapel met kaarten mag draaien. Dan komt er weer een nieuwe soort bovenop te liggen. Het leuke van dit element is dat er dus tijdens het spel ineens nieuwe kaartsoorten tevoorschijn komen en dus extra opties.

Al met al biedt de uitbreiding dus weer veel nieuwe gameplay-opties toe. Het is alweer de veertiende uitbreiding en daarmee vooral geschikt voor mensen die het spel al goed doorhebben en hun collectie willen uitbreiden.

Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (5)

Dit vind ik ervan

Dominion is absoluut één van mijn favoriete spellen. Het is officieel een ‘expertspel’. Dat betekent dat het in een lastigere categorie valt. Toch is het spel heel goed te spelen en ook wel vrij duidelijk omdat de kaartjes goed zijn uitgelegd.

Ik vind het leuk dat je elke keer in het midden van de tafel andere kaarten hebt liggen. Je kunt daardoor niet een standaard tactiek bij elk potje gebruiken, maar je moet anticiperen op wat er ligt. Dat maakt het heel uitdagend, variabel en leuk.

Het basisspel spelen we hier thuis inmiddels al een paar jaar en het is dan ook altijd leuk om weer een nieuwe uitbreiding te spelen. Ik moest aan het begin wel even omschakelen omdat Bondgenoten echt wel weer anders is met de gecombineerde stapels en de dienstenfiches. Maar als je dat eenmaal doorhebt is de speltactiek vergelijkbaar met het basisspel. Dat maakt dat je gewoon weer meer mogelijkheden hebt en dus weer een heel ander spel. Erg tof!

Wat ik overigens ook leuk vind aan Dominion en deze uitbreiding is dat je het alsnog in 30 minuten kunt spelen. Dat is echt bij weinig spellen in deze categorie het geval.

Tip: In plaats van tien stapels in het midden maken wij er hier altijd 20. We delen de kaarten op zodat het voor beide kanten van de tafel goed leesbaar is.

Dominion en de uitbreiding Bondgenoten | Review - Alles Over Speelgoed (6)