HBO's The Last of Us Review - Maakt het verhaal nog beter (2024)

HBO The Last of US

We hebben het eerste seizoen al mogen zien.

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byNick Nijland

Geüpdatet op 12 januari 2024 12:45

Geplaatst op 10 januari 2023 09:01

Het verhaal van The Last of Us wordt gezien als een van de beste verhalen die ooit is geschreven en uitgewerkt in een game. Daarmee lijkt het verhaal van Joël en Ellie de ideale kandidaat te zijn om uitgewerkt te worden voor TV. Gaming adaptaties voor film en TV hebben niet de beste reputatie, maar fans hopen en denken dat dit verhaal het grote keerpunt zou kunnen zijn voor deze tendens. HBO durfde dit avontuur aan in samenwerking met Naughty Dog en Chernobyl showrunner Craig Mazin. Na het zien van het gehele eerste seizoen, kunnen we stellen dat het ze niet alleen is gelukt om het verhaal van de game eer aan te doen. Het is gelukt om het verhaal te verreiken en nog emotioneler gemaakt dan het al was.

Dit is een spoilervrije review van The Last of Us.

We Can Be All Poetic And Lose Our Minds Together

In The Last of Us volgen we het avontuur van Joël en Ellie, nadat een schimmel die mensen overneemt ervoor zorgt dat het grootste deel van de bevolking hersenloze 'Infected' of nog erger zijn geworden. De Infected vallen andere mensen aan en wanneer je wordt gebeten, zal de schimmel jou ook overnemen en verlies je langzaam jezelf. Een groot probleem dus, waarvoor Joël en Ellie de oplossing in handen lijken te hebben. Ik zal verder niks verklappen over het verhaal, aangezien er ook een groot aantal kijkers zal zijn die de games niet heeft gespeeld.

Ik heb echt met open mond zitten kijken naar hoe elk mogelijk detail klopt.

The Last of Us is een post-apocalyptisch verhaal en HBO heeft koste nog moeite gespaard om dit over te brengen in de serie. Craig Mazin stond al bekend voor zijn oog voor detail in Chernobyl en mede daarom werd hij aangenomen als showrunner voor The Last of Us. Zij aan zij met de game director van The Last of Us, Neil Druckmann, hebben ze ervoor gezorgd dat alles klopt. Dat merk je niet alleen wanneer het verhaal wordt verteld, maar ook wanneer je bekende locaties tegenkomt uit de game. Ik heb echt met open mond zitten kijken naar hoe elk mogelijk detail klopt. Van het mesje dat Ellie gebruikt, tot de kleding van Joël en zelfs het type planten en mos dat groeit op de ruïnes van de Verenigde Staten, alles is zoals je het kent uit de games. Als je de games hebt gespeeld zal je bij het zien van de sets direct weten waar de twee zich bevinden en wat er zal gebeuren, simpelweg omdat het zo perfect is nagebootst.

Ook de angstaanjagende Clickers en Infected die je al de stuipen hebben opgejaagd in de games, zullen weer voor enge situaties zorgen in de serie. Met name de Clickers en de acteurs die ze hebben gespeeld zorgen voor een perfecte nabootsing van de hartslagverhogende momenten uit de games. Ondanks dat je op sommige momenten wist wat er ging gebeuren, was het nog steeds ontzettend spannend en dat is knap om voor elkaar te krijgen.

HBO's The Last of Us Review - Maakt het verhaal nog beter (2)

Ik kan mij daarbij goed voorstellen dat het voor de acteurs des te makkelijk is geweest om in hun rol te kruipen en dat is te merken aan hun prestaties. Mocht je nog twijfelen of Pedro Pascal een goede Joël kan spelen, dan kan ik deze heel snel bij je wegnemen. Pedro speelt een herkenbare, maar toch eigen versie van Joël die perfect zijn emotionele reis door de afleveringen weet weer te geven. Joël maakt namelijk nog al een transformatie door dankzij Ellie en dat weet Pedro erg sterk neer te zetten. Ook Bella Ramsey's Ellie is daarbij fantastisch. De acteur is grappig, ad rem, sterk wanneer het moet zijn en een kind dat al veel te veel heeft meegemaakt in het leven. We zagen al in Game of Thrones dat Bella erg goed kan acteren en bewijst de kunsten nogmaals als Ellie. Pedro en Bella zijn een Joël en Ellie die je direct zal omarmen.

After All We’ve Been Through. Everything That I’ve Done. It Can’t Be For Nothing

Naast Pedro Pascal en Bella Ramsey moet ik het even hebben over de overige acteurs in de serie die ook stuk voor stuk een wereldprestatie neerzetten. Denk aan Gabriel Luna als Joëls broer Tommy die een aantal spectaculaire en emotionele scènes moeten spelen en Merle Dandridge, die indruk maakt als Marlene, het personage dat zij ook speelde in de game. Verder zien we Nico Parker als de dochter van Joël, Lamar Johnson als Henry en zijn broertje Keivonn Woodward als zijn broertje Sam.

The Last of Us serie is namelijk niet één-op-één hetzelfde als in de games, het voegt op de juiste momenten meer achtergrond toe aan het verhaal en doet dit perfect bij Bill en Frank.

In het speciaal wil ik Nick Offerman en Murray Bartlett benoemen. Zij spelen Bill en Frank, een tweetal personages die Joël en Ellie tegenkomen in hun reis. Het verhaal van Bill en Frank was al memorabel in de games, maar Craig Mazin heeft het voor elkaar gekregen om dit verhaal nog veel meer kracht mee te geven. The Last of Us serie is namelijk niet één-op-één hetzelfde als in de games, het voegt op de juiste momenten meer achtergrond toe aan het verhaal en doet dit perfect bij Bill en Frank. Terwijl je in de game een beetje op zoek moet naar informatie over de relatie van Bill en Frank, bevat de serie een gehele aflevering die zich focust op het stel. Deze aflevering is ronduit briljant en zal hoge ogen gooien.

HBO's The Last of Us Review - Maakt het verhaal nog beter (3)

Het grootste verschil dat er is tussen de game en serie, is dat de game iets meer dan 20 uur zal duren om doorheen te spelen en de serie duurt ongeveer tien uur. De spelers van de game zullen dit merken wanneer ze de serie kijken. Op sommige momenten zal het tempo gevoelsmatig wat hoger liggen dan je gewend bent. Waarbij je in de game soms wel twee uur bezig bent op een bepaald stuk, zullen Joël en Ellie hier een aantal minuten zijn. Dit is natuurlijk logisch en kijkers die de game niet hebben gespeeld zullen dit niet merken, maar dit is wel iets wat je op gaat vallen als fan. Daarbij moet ik zeggen dat mij dit niet heeft gestoord en het een goede beslissing is geweest om dit verhaal in dit tijdsbestek te vertellen. HBO's The Last of Us pakt de belangrijkste en meest iconische momenten van het verhaal en dat is genieten.

Het oordeel

HBO heeft de erg moeilijke taak gekregen om het verhaal van The Last of Us om te bouwen voor TV en is hier meer dan in geslaagd. Het gehele eerste seizoen heeft geen enkele slechte aflevering. Elke aflevering zal je worden geschockeerd, emotioneel worden en op het puntje van je stoel zitten. De omgevingen uit de game zijn tot in detail perfect nagemaakt voor de serie, waardoor je helemaal wordt meegetrokken in het verhaal. De acteurs zijn perfect gecast voor hun rollen en zorgen voor een eervolle vertolking van de personages. The Last of Us is het bewijs dat een gaming adaptatie goed kan zijn en ik wil alleen maar meer hiervan.

HBO's The Last of Us Review - Maakt het verhaal nog beter

9

Fantastisch